Centreerringen

Autobanden zoeken

Centreerringen voor velgen, wat zijn dat?

Om een specifieke velg op meerdere auto’s te kunnen monteren, werken fabrikanten vaak met centreerringen, ook wel naafringen genoemd. De wielnaaf moet namelijk precies in het naafgat van de velg passen, om trillingen tijdens het rijden te voorkomen.

Hoe werkt het?

Stel, u hebt velgen aangeschaft met een naafgat van 58 millimeter. Door middel van een centreerring in het naafgat kunnen deze velgen aangepast worden voor een naaf van bijvoorbeeld 56 millimeter. De centreerring zorgt ervoor dat de velg goed op zijn plaats blijft. Zonder de centreerring is de kans op onbalans veel groter, omdat de velg dan alleen door de bouten op zijn plaats wordt gehouden.

Rijden zonder centreerringen

Om trillingen te voorkomen is het altijd aan te raden om met centreerringen te rijden, ook als het verschil in diameter tussen naafgat en naaf minimaal is. Deze trillingen zijn niet alleen vervelend, maar veroorzaken ook overmatige slijtage aan de banden en de ophanging. De kosten zijn dan een stuk hoger dan de prijs van een set centreerringen.

Soorten centreerringen

De meeste centreerringen zijn gemaakt van kunststof, maar er zijn ook aluminium exemplaren om de markt, voor zwaardere of duurdere auto’s.

Een centreerring monteren

Een centreerring monteren is niet moeilijk, maar het moet wel nauwkeurig gebeuren. Allereerst is het belangrijk dat het naafgat in de velg schoon is, want de centreerring moet er perfect in passen. Nadat u de centreerring erin hebt geduwd, kunt u de velg weer op de auto monteren. Trek de bouten goed aan. Het is te adviseren om hierbij geen momentsleutel te gebruiken.